Samboegendom - förvärv för gemensam användning

Hej!

Jag äger en bostadsrätt. Min pojkvän flyttar nu in där. Behöver vi skriva samboavtal? Jag vill att lägenheten ska fortsätta vara min ifall vi skulle göra slut och flytta isär.

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga! När ett samboförhållande upphör ska en bodelning ske av samboegendomen, se 8 § Sambolagen. I 3 § sambolagen stadgas vad som utgör samboegendom. Samboegendom är sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning. I ditt fall är frågan om lägenheten förvärvats för gemensam användning som är den avgörande punkten. Som jag förstår det ägde du lägenheten innan din pojkvän flyttade in. Huvudregeln för när bostaden förvärvats innan det att samboförhållandet inleddes är att bostaden inte anses vara samboegendom och därför inte ingår i bodelningen. Däremot kan bostaden eventuellt anses vara samboegendom om syftet när du köpte den var att ni skulle bo där tillsammans. Det är alltså syftet vid förvärvet av bostaden som är av avgörande vikt. Nu vet jag inte hur det ser ut i ert fall, men om du ägde lägenheten innan din pojkvän flyttade in är huvudregeln som sagt att den inte anses vara samboegendom.

Sambolagen hittar du här

Hoppas att du fick svar på din fråga och vänd dig gärna till Lawline igen om du har ytterligare frågor

Lawline RådgivareRådgivare