Samboegendom eller enskild egendom?

Hej, jag köpte min bostadsrätt 2 år innan jag blev sambo. Nu har vi bott ihop i 4 år. Så min fråga är om jag är ensam ägare till lägenheten om jag separerar? det finns inget samboavtal idag.

Lawline svarar

Hej och tack för att ni vänder er till Lawline med er fråga!

Om jag förstår dig rätt vill du veta om din bostadsrätt utgör samboegendom eller din enskilda egendom.

Samboegendom

Samboegendom är bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning (3 § Sambolag (2003:376)). Allt som införskaffats enskilt av dig utgör din enskilda egendom, under förutsättning att det införskaffats utan syfte att det ska användas gemensamt med din sambor. Eftersom du köpte bostadsrätten två år innan du blev sambor, köptes inte bostadsrätten för gemensam användning och räknas därför som din enskilda egendom. Det innebär att om ert samboförhållande upplöses kommer bostadsrätten inte ska ingå i en eventuell bodelning.

Om du har fler frågor är du varmt välkommen att ställa dem till oss på Lawline!

Med vänliga hälsningar,

Matilda HamnerRådgivare