Samboegendom eller annan egendom?

Hej! Om jag har fått ett hus som gåva av en förälder mitt namn står på alla papper som har med huset och göra lagfart och lån ja allt , har då min sambo rätt till halva huset när vi nu ska separera eller bara möbler och annat ? Vi har bott i huset innan jag fick den som gåva , inga papper är skrivna att han skulle äga halva,Så allt står på mig Hjälp mig

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline!

När ett samboförhållande upphör, genom t.ex. separation, kan en viss egendom fördelas genom en bodelning, 8§ sambolagen. Den egendom som är aktuell för en bodelning är sambors gemensamma bostad och bohag om egendomen förvärvats för gemensam användning, 3§. Det är alltså endast denna egendom som är aktuell vid bodelning, all annan egendom är din enskilda.

Du har fått ett hus som gåva av en förälder. 4§ 1p sambolagen stadgar att egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen ska vara mottagarens enskilda inte är egendom som kan delas, alltså egendom som blir din egna. Huruvida du mottag gåvan med ett sådant villkor förtäljer inte frågan, men det är värt att tänka på.

Även om ett sådant villkor inte finns skulle jag ändå säga att huset är ditt eget, som din sambo inte kan ha anspråk på. Även om det är er gemensamma bostad så verkar den inte ha förvärvats för gemensam användning. För att det ska röra sig om ett förvärv för gemensam användning ska du aktivt handla på det sätt att du förvärvar egendom i syfte att du och din sambo ska använda den tillsammans. Det verkar alltså inte vara fallet här.

Jag kan alltså konstatera att du kan känna dig lugn med att huset är ditt och din sambo har inte rätt till halva.

Med vänliga hälsningar,

Marcus CarlssonRådgivare