Samboegendom- bostadsrätt

Om min sambo har lagt in 500.000:- mer i insats vid köp av en bostadsrätt.

Om vi sedan säljer lägenheten och delar på hela intäkten / vinsten tex 3 miljoner och går sedan skilda vägar.

Ska min sambo fortfarande få 500.000:- mer än mig och delar på resterande 2.5 miljoner.

Är det riktigt om vi ska skriva ett samboavtal?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag tolkar det som att du undrar vad du, respektive din sambo har rätt att få ut vid en eventuell försäljning.

Då det gäller en bostadsrätt finns det lite olika alternativ som ni kan gå på. Vill ni dela lika på intäkten vid försäljning, eller vill ni att hon ska få ut 500.000 kr mer? Alternativt att hon får ut den andelen hon ar lagt in i bostadsrätten?

En bostadsrätt innebär att man har nyttjanderätt till en bostad och att man äger andelar i bostadsrättsföreningen. Med anledning av detta skulle ni vid köpet av lägenheten skriva in de olika ägandeandelarna utefter summan ni har lagt in. Exempel om din sambo betalar 500.000 kr mer så är detta 2/12 av 3 miljoner (500.000/3.000.000), detta betyder att din sambo i detta fall ska äga 2/12 mer än dig- alltså så sambon äger 7/12 och du äger 5/12. I detta fall behöver ni inte skriva något övrigt avtal.

Ett annat alternativ är att din sambo utfärdar ett skuldebrev till dig avseende 500', alternativt 1/6 i bostaden. Här finns det emellertid en preskriptionstid på 10 år enligt PreskL 2 §.

Hoppas du fick svar på din fråga

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare