Samboegendom

Hej! Min fd sambo har flyttat ut. De möbler som han köpt till den gemensamma bostaden Säger han att han äger. Äger inte jag hälften enligt sambolagen ? Han är fortf skriven på min adress.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Regler om sambors egendom finns i sambolagen, https://lagen.nu/2003:376

Rent juridiskt har din f.d. sambo rätt när han säger att han äger de möbler som han köpt till ert gemensamma hem. Sambor har inte äganderätt till varandras egendom genom samboförhållandet (detsamma gäller för makar).

När ett samboförhållande upphör har dock vardera sambo rätt att begära bodelning. Sådan begäran ska ske inom ett år från det att samboförhållandet upphörde, 8 §. I bodelningen ska samboegendomen ingå, vilket är sambors gemensamma bostad och bohag, om det förvärvats för gemensam användning, 3 §. Med sambors gemensamma bohag menas typiska saker för det gemensamma hemmet såsom möbler och hushållsmaskiner, 6 §. Avgörande för om de möbler som din f.d. har köpt ska ingå i en bodelning är alltså om han köpt dem för att ni ska använda dem gemensamt. Om han köpte möblerna när ni redan hade flyttat ihop, kan man normalt sett säga att han köpte möblerna för gemensam användning.

Vid en bodelning ska vardera sambo från sin egendom göra avdrag för eventuella skulder. Det som blir kvar av samboegendomen läggs ihop och värdet därav delas lika mellan samborna, 12-14 §§.

I detta fall skulle jag rekommendera dig att begära bodelning då det ger din rätt till ett värde motsvarande hälften av samboegendomen. Detta innebär inte nödvändigtvis att du har rätt till hälften av din f.d. sambos möbler då även eventuella möbler och hushållsmaskiner som du köpt ingår i bodelningen.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Linda OlssonRådgivare