Samboegendom

Min son är sambo , dom har två barn tillsammans. Han har ett barn i en tidigare relation. Är det bra att skriva något.

Jag har tänkt att hjälpa dom ekonomisk t.ex med bil . Tänker att det är till dom, men om något skulle hända , dom kan gå isär, min son kan gå bort. Så skulle något hända då vill ju jag att det jag hjälpt till med är min sons. Behövs det skrivas något ? Det är deras t.ex bil , men händer det något är det min sons.

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår det som att du undrar om din sons sambo har rätt att få ut något vid en eventuell separation eller dödsfall.

Enligt 8 § Sambolagen (2003:376) ska samboegendomen fördelas mellan samborna genom bodelning på begäran av någon av samborna. Detta ska ske när ett samboförhållande upphör av annat skäl än att de ingår ett äktenskap med varandra (alltså exempel vid dödsfall eller separation). Vid en bodelningen ska gemensam bostad och bohag ingå (3 §), detta går dock att avtala bort (9 § ). Med bohag räknar man vanligtvis in sådant som hör till hemmet som båda parter har brukat, exempel bord, stolar, soffa (för att nämna några enstaka exempel). Det finns några undantag från denna regel (4 §), exempel ingår inte egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda (4 § punkt 1).

Sammanfattningsvis ska alltså bilen inte ingå vid en eventuell bodelning, då den varken räknas in som bostad eller bohag. Vill du, din son och hans sambo dela på ägandet av bilen så föreslår jag att ni för säkerhetsskull skriver ett avtal mellan er där ni specificerar ägandeandelarna.

Hoppas du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning

Anna von FircksRådgivare