Samboegendom

Flyttade ihop med en tjej för tre år sedan, har flyttat till hennes bostad, radhus som hon haft i 10 år innan mig. Jag har nu bott där i 3 år och betalat hyra för mitt boende, delade kostnader alltså. Nu måste jag flytta pga relationen är slut. Har jag någon rätt till hennes radhus, kan jag kräva att hon köper ut mig för halva radhusets värde? Tacksam för ett snabbt svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Då ett samboförhållande upphör ska samboegendomen som utgångspunkt delas lika om någon av samborna begär det, se 8 och 14 §§ Sambolagen (2003:376) (SamboL) (här) och (här).

Med samboegendom menas sambornas gemensamma bostad och bohag som förvärvats för gemensam användning, oberoende av vem som betalt för det, 3 § SamboL (här).

Din sambos radhus kommer alltså endast räknas som samboegendom och ingå i en bodelning om syftet med bostaden, vid köpet, var att ni båda två skulle bo där tillsammans.

I ert fall verkar det inte som att din sambos syfte med köpet av radhuset var att ni två skulle flytta in dit tillsammans eftersom du förklarat att hon köpte radhuset 10 år innan hon blev tillsammans med dig. Det spelar således ingen roll att du varit med och betalt hyran för bostaden, radhuset utgör inte samboegendom i lagens mening och kommer därför inte bli föremål för en bodelning.

Bestämmelserna om sambodelning är dock dispositiva, vilket innebär att man genom skriftliga avtal kan bestämma att annat än det som står i lagen ska gälla, se 9 § SamboL (här). Om du och din sambo är överens om att radhuset ska delas lika, kan ni alltså avtala om detta.

Jag hoppas att ovanstående har gett svar på din fråga.

Emma NilssonRådgivare