Samboegendom

Sambo A äger en bostadsrätt som A själv betalat färdigt. Sambo B flyttar in och har hjälper till och betalar lgh avgifter i 2 år. Har B rätt till bostadsrätten om de separerar nu?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör, av annat skäl än att personerna ingår äktenskap, ska det göras en bodelning av sambornas egendom om någon av dem begär det (8 § sambolagen). Den sambo som har egendom till ett längre värde än den andra får genom bodelningen egendom av den andra sambon. Bodelningen innebär, förenklat, att det görs en likadelning av värdet av all samboegendom, dvs. i princip bostad och bohag förvärvat för gemensamt bruk (bl.a. 3-7 och 14 §§ sambolagen).

I och med att sambo A i ditt exempel inte verkar ha köpt bostadsrätten i nära anslutning till att samboförhållandet inleddes är bostadsrätten inte förvärvad för gemensamt bruk. Den är därför inte samboegendom och ingår inte bland den egendom som delas i bodelningen. B har därför inte rätt till någon del av bostadsrätten när de separerar. Att B har betalat avgifter för lägenheten bör inte förändra detta.

Vänliga hälsningar,

Lawline RådgivareRådgivare