Samboegendom

Är sambo, jag har 2 barn och min sambo 2 barn (alla över 20). Vi bor i min sambos hus som han ärvt av sina föräldrar (inga lån). Jag kommer från en stad 40 mil från där vi bor. Vi har sedan två år tillbaka byggt ett gemensamt hus i närheten av min födelseort där vi tillbringar all längre ledighet. Min sambos hus står som säkerhet för lånen till nybygget. Fråga: Vilka rättigheter har jag och mina barn om min sambo går bort före mig? I och med att vi är sambo, förlorar jag allt då jag inte har någon möjlighet att själv ta över lånen till det nya huset?

Lawline svarar

Tack för att du vänder dig till Lawline.

När ett samboförhållande tar slut, genom att samboskapet upphör eller ena parten avlider, sker en bodelning av den egendom som är samboegendom om det begärs, SamboL 8 §. Det är denna egendom som du har rätt till en del av om din sambo går bort före dig, resten av egendomen går till din sambos arvingar.

Avgörande för dig blir därför vad som ska räknas som samboegendom av det ni äger. Utgångspunkten är att bostad och bohag som skaffats för gemensamt bruk är samboegendom, SamboL 3 §, däremot är egendom som huvudsakligen används för fritidsändamål inte att se som samboegendom, SamboL 7 §. Så i ditt fall beror din rätt till husen på under vilka omständigheter ert bostadshus införskaffades och hur nybygget används.

Dina barn har ingen rätt till din sambos egendom och deras arvsrätt aktualiseras först vid din bortgång.

Hoppas det gav svar på din fråga.

Lawline RådgivareRådgivare