Sambodelning

Hej, jag och min sambo håller på att skiljas. Vi äger en fastighet tillsammans och vi har alltid haft gemensam konto. Båda har haft tillgång och insyn på konton. Under åren har han misshandlat mig och för att hålla tyst har jag fått muntlig tillstånd att ta stora summor från konton som jag har sparat. Nu kräver han att jag ska dela pengarna med honom. Vad är det som gäller?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Till att börja med vill jag råda dig att överväga en polisanmälan mot din sambo om hen misshandlat dig. Om du vänder dig till polismyndigheten kan de erbjuda dig stöd och vägledning. I övrigt kan jag hänvisa dig till antingen brottsofferjouren (http://www.boj.se/?c=3&pg=20) och brottsoffermyndigheten (http://www.brottsoffermyndigheten.se/utsatt-for-brott).

Jag förutsätter i mitt fortsatta svar att ni inte är gifta eller reglerat ert mellanhavande genom ett avtal - ert samboförhållande regleras då enligt Sambolagen (https://lagen.nu/2003:376). Samborelationer upphör genom antingen: 1) någon av er, eller båda, ingår i äktenskap, 2) ni flyttar isär, 3) någon av er avlider, eller 4) då någon av er ansöker om bodelning.

När det kommer till den egendom som ska delas mellan er så är utgångspunkten att dina pengar är dina pengar, och din sambos pengar är hens. Pengar är således inte någonting som ska delas lika mellan sambor då ni gör delar upp boet. Nu verkar det vara så i ert fall att ni både har separata konton och delade konton. Dina konton ska du alltså inte dela med dig av. Rörande det gemensamma kontot blir det naturligtvis mer problematiskt. Jag vill  här påminna om möjligheten att ni själva avtalar om uppdelningen av pengarna.

Kommer ni inte överens om hur ni ska göra med bodelningen skulle jag rekommendera att kontakta närmaste tingsrätt för att utse en bodelningsförrättare som kan hjälpa er.

Robin HenningsonRådgivare