FrågaFAMILJERÄTTBodelning30/06/2018

Sambobodelning och orosanmälan

Hej har ett problem får inte hämta mina grejer i vårat gemensamma hem vi hade +våra barns saker hur ska vi gå till väga,hon är psykiskt sjuk å blir helt hysterisk barna kan å vill inte bo med henne så tack på förhand

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Det första du måste göra för att ha rätt till dina saker är att göra en bodelning. (8§ Sambolagen)

Om bodelning inte kan ske på egen hand ska du ansöka om en bodelningsförrättare hos tingsrätten för den ort som du är eller din före detta sambo är folkbokförda i. På följande länk kan du se vilken tingsrätt som är aktuell i ditt fall: http://domstol.se/Sok/?tab=contact

På Sveriges domstolars hemsida står det att det som ska framkomma i anmälan är följande:

*Sökandens namn, personnummer, telefonnummer och adress. Vill du få brev från tingsrätten via e-post så ange gärna det och vilken e-postadress du kan nås på.

*Motpartens namn, personnummer, adress och eventuellt även e-mailadress.

*Anledning till ansökan om bodelningsförrättare.

*Ansökan ska vara undertecknad av den som ansöker om bodelningsförrättare.

*Skicka också med personbevis för dig som gör ansökan. Personbevis beställs från Skatteverket. Du kan använda det personbevis som heter "utdrag om folkbokföringsuppgifter". Personbevis beställs från Skatteverket. Personbeviset bör inte vara äldre än tre månader.

(Källa: http://www.domstol.se/Familj/Bodelning2/)

Om du sedan får rätten till en del av sakerna så kontaktar du kronofogden för handräckning. Det finns blanketter på deras hemsida som du kan fylla i för att få hjälp att ta tillbaka sakerna efter bodelningen.

Om du är orolig för dina barns miljö hos mamman kan du lämna in en stämningsansökan hos tingsrätten där du begär ensam vårdnad. Mamman kan då få rätt till umgänge eller att den delade vårdnaden fortsätter.
Om du misstänker att barnen far illa så bör du kontakta socialtjänsten för att göra en orosanmälan. Socialtjänsten är skyldig att utreda alla anmälningar som kommer in. Här finns en länk till anmälan.

Hoppas det var svar på din fråga!

Emma AnderssonRådgivare