FrågaFAMILJERÄTTBodelning31/01/2017

Sambobodelning - gemensam bostad

hej! Jag och min sambo ska separera och jag ska då lösa ut honom ur vår gemensamma bostadsrätt. Vi köpte den för drygt 1 år sedan för 450.000. Den är i dag värderad till 625.000. Hur räknar man ut summan som jag ska lösa ut honom med? Från inköpspris, eller från dagens låneskuld (420.000)?

Tacksam för snabbt svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I enlighet med Sambolagens 8 § skall bodelning göras med utgångspunkt i egendomsförhållandena den dag då samboförhållandet upphörde (d.v.s. den senaste värderingen).

Det innebär att du skall lösa ut honom med halva den summan som en försäljning hade uppbringat, det vill säga 312 500 kr, minus halva era lån på bostaden, vilket jag antar är 210 000 kr. Du ska i så fall lösa ut honom med 312 500 - 210 000 = 102 500 kr. För vidare information om hur du går tillväga rekommenderar jag Lawlines betaltjänst där du kan få hjälp med processen.

Jag hoppas detta gav svar på er fråga!
Vänligen,

Alexandra TeorellRådgivare