Samboavtal och gemensam bostad

Hej! Jag undrar om jag köpt min bostadsrätt 2008 själv . O nu har jag varit tillsammans med en kille 1 o 1/2 år han bor delvis i min lägenhet . Måste något samboavtal skrivas ?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Ett samboförhållande föreligger då två personer stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Att din kille bor hos dig ibland innebär således inte att ett samboförhållande föreligger. Med kravet att parterna ska ”bo tillsammans” avses att de huvudsakligen faktiskt ska ha gemensam permanentbostad.

Skulle din pojkvän flytta in hos dig så att ni delar permanentbostad uppstår ett samboförhållande och sambolagens regler blir tillämpliga. Av 3 § framgår att din bostadsrätt inte kommer ingå i en eventuell bodelning om ert samboförhållande skulle upphöra eftersom den inte har förvärvats för gemensamt bruk. Du behöver således inte skriva något samboavtal med anledning av att du vill hålla din bostadsrätt utanför bodelningen, den kommer ändå inte att ingå.

Om du undrar över något mer får du gärna återkomma.

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare