Samboavtal för att fördela en lägenhets värde vid en eventuell separation

Hej! Jag och min pojkvän har köpt en lägenhet för 1,950,000kr och står 50/50 på avtalet. Men nu när jag fått sålt min så kommer jag lägga 1,000,000kr kontant och således äga ca 75% och han 25%. Resterande 950,000kr har vi gemensamt lån på. Vad behöver vi för avtal för att äganderätten ska stämma? Är inte supernoga med lösa egodelar då ingen äger något utav större värde. Vi flyttar in 16de december.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Som du verkar känna till skulle ni båda få hälften var av värdet på lägenheten vid en eventuell framtida separation enligt sambolagen. Det gäller även om ni har betalat olika mycket för lägenheten.

För att undvika det kan ni skriva ett samboavtal där ni skriver att du vid en eventuell separation ska få 75 % av värdet på lägenheten och din sambo ska få 25 %. Ni kan antingen skriva samboavtalet själva, eller via Lawlines avtalstjänst: http://lawline.se/avtal/samboavtal

Om ni skriver avtalet själva är det viktigt att avtalet är skriftligt och att ni båda undertecknar avtalet. Kom också ihåg att skriva att ni vill att samboavtalet ska gälla vid en eventuell separation istället för sambolagen.

Jag hoppas detta var svaret på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare