Samboavtal - ett flexibelt och anpassningsbart dokument

Hej!

Jag och min pojkvän kommer i augusti flytta ihop i en bostad vi hyr tillsammans. Vi har redan egna möbler som vi äger själva men vi kommer också köpa möbler och dela på kostnaden av dessa. Om vi sen flyttar isär, och vill behålla de möbler som vi ägde själva innan vi flyttade ihop, men dela på det vi betalar tillsammans i lägenheten, vilket alternativ i samboavtalet ska vi välja? Vi vill inte heller dela på sådant som vi köper själva efter att vi har flyttat ihop, men som båda gemensamt använder

Med vänlig hälsning,

Linnéa Augustsson

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Samboavtal

Ett samboavtal kan utformas på det sätt som ni finner passa er situation bäst. Det finns alltså inga krav på att avtalet ska leva upp till en viss form, utan det är normalt juridiskt bindande när båda samborna har skrivit under det.

Ni måste inte välja ett alternativ i ett samboavtal, utan ni kan bestämma precis hur varje sak ska betraktas i en eventuell bodelning. Ni kan utforma samboavtalet mer eller mindre på samma sätt som du har formulerat dig i din fråga.

Exempel

1) Egendom som var och en av samborna ägde innan samboförhållandet inleddes ska inte räknas in i bodelningen.

2) Egendom som var och en under samboförhållandet har förvärvat för egen räkning, som används enskilt liksom gemensamt, ska inte räknas in i bodelningen.

3) Egendom som under samboförhållandet har förvärvats för gemensam räkning ska räknas in i bodelningen.

Det går alltså utmärkt att anpassa samboavtalets struktur efter hur ni vill ha det. Det viktigaste är att ni inte utelämnar något och att ni är så tydliga som möjligt vid upprättandet. Det blir i och med utformandet viktigt att tänka på att exempelvis kvitton kan komma att behövas för att bevisa vad som har förvärvats för egen räkning.

Goda råd

Det finns mycket att inkludera i samboavtalet som många inte tänker på. Jag rekommenderar att ni gör det rätt så att inga onödiga konflikter uppstår. Om ni behöver hjälp med att utforma och upprätta ett samboavtal rekommenderar jag att du kikar på de skräddarsydda avtal som Lawline har att erbjuda här, eftersom det inte ingår i gratistjänsten. Det kostar 695 kronor och är klart på ca 15 minuter. Det ingår även kostnadsfri rådgivning med en jurist. Kontaktinformation framgår i länken. Du svarar på ett antal frågor, samma som juristen skulle ställa till dig på ett möte, sedan genereras ditt avtal till en PDF och skickas direkt till din e-post. Tjänsten är utarbetad och kvalitetssäkrad.

Glöm inte att ange hur du har upplevt att vårt svar har hjälpt dig! Hör gärna av dig om du har fler frågor. Behöver du vidare hjälp med juridiken är du välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 (måndag till onsdag 10:00-16:00) eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen,

Soroosh ParsaRådgivare