Samboavtal

Hej!

Min pojkvän har hyrt ut sin bostadsrätt för att jag och han ska testa bo tillsammans. Jag bor i en bostadsrätt som han nu flyttat in i.Vad för avtal rekommenderar ni att vi skriva? Är det ett samboavtal eller hyresavtal för inneboende? Jag vill att det tydliggörs att han inte äger lägenheten, ifall det skulle uppstå någon konflikt om vi separerar.

Med vänliga hälsningar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline!

Jag förstår din fråga som att du undrar om du ska upprätta ett samboavtal för att undvika att förlora bostadsrätten om ert förhållande upphör. Detta aktualiserar bestämmelsen i sambolagen (SL).

Allmänt

Enligt 1 § SL avses med sambos två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Ingen av parterna ska vara gift och det bör finnas en viss varaktighet för att lagen ska vara tillämplig. Det finns inte en exakt tid för hur länge parterna behöver ha bott ihop för att ses som sambos. Rätten har emellertid, enligt praxis, ansett att sex månader var okej. Enligt 3 § är samboegendom sådan egendom som är införskaffad för gemensamt bruk.

Samboavtal
Ett samboavtal innebär att parterna avtalar bort bodelningsreglerna som finns i sambolagen. Alltså, ska inte någon bodelning av det gemensamma bohaget och bostaden göras vid en separation tex. Samboavtalet ska vara skriftligt och undertecknas av båda samborna.

Ett samboavtal kan innebära att all egendom undantas från bodelning. Detta leder till att den sambo som äger respektive tillgång behåller dessa vid en bodelning. När det kommer till saker som ägs med samäganderätt ska de delas. Samborna kan även avtala om att bara viss egendom ska undantas från bodelningen.

Ditt fall

Det är inte klart hur länge du och din pojkvän levt ihop så jag kan inte avgöra om ni räknas som sambos. Även om ni betraktas som sambos kommer bostadsrätten inte att betraktas som samboegendom eftersom du skaffade den innan ni blev sambos och inte för gemensamt bruk. Det är även värt att tänka på att alla möbler och liknande som någon av er köper in till bostadsrätten, från det att din pojkvän flyttar in, blir samboegendom. Ni kommer att dela på värdet av dessa vid en bodelning. Det vore bra att upprätta ett samboavtal för att klargöra vem som ska få vad vid en separation. För det kan du använda dig av våra avtalstjänster.

Vänligen,

Marlene ZouzouhoRådgivare