Samboavtal

Hej,

Jag har precis blivit flyttat in hos min särbo sedan 2 år, han äger en villa sedan tidigare. Vi har tänkt att teckna ett samboavtal, men vet inte riktigt vad som ska stå med. När det gäller hans villa har vi tänkt att vi kommer göra en värdering av huset och att skriva i avtalet att vid separation kommer hälften av värdeökningen av huset tillfalla mig. Är det en rimlig lösning?, då jag inte har någon möjlighet att kunna lösa in mig i huset, men vill inte att han ska stå för alla kostnader själv utan kommer att hjälpa till med ekonomin.

med vänliga hälsningar,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Regler om sambor finner man i Sambolagen (SamboL).

Sambolagen är dispositiv, vilket betyder att det går att avtala om innehållet. Huvudregeln är att samboegendom ska delas mellan samborna men om ni inte skriver något avtal skulle han få hela villan oavsett om du stått för delar av kostnaderna eftersom han ägde villan innan ni blev tillsammans (3 § SamboL). Det finns inga regler som hindrar er från att göra ett sådant avtal som du beskriver. Er lösning liknar andemeningen med lagen och det finns inget som hindrar er från att skriva ett sådant avtal.

Hoppas du fått svar på din fråga.

Vänligen,

Carl LohmanderRådgivare