Samboavtal

Daniel och Angelica är ett par. De bor tillsammans i en bostadsrätt i centrala Göteborg. Lägenheten köpte Angelica för pengar hon sparat ihop genom arbete för att hon och Daniel skulle ha en gemensam bostad. Angelica har till stor del inrett lägenheten, hon har köpt bord, stolar, tv-bänk och soffa. Därutöver har hon köpt mycket utrustning till köket, bland annat en mycket exklusiv kaffemaskin. Daniel har inte bidragit till lägenheten i lika stor utsträckning men han har köpt en mycket stor tv och ett exklusivt tv-spel. Det är Angelica som tjänar mest pengar av dem två. Hon lever ett sparsamt liv och har sparat ihop en stor buffertför oförutsedda händelser. Det är även hon som betalar det mesta av parets löpande kostnader för mat. Daniel däremot, som inte tjänar så mycket pengar, lever lyxliv. Daniel går gärna och klipper sig en gång per månad på den mest exklusiva frisörsalongen i hela Göteborg och spenderar gärna helgerna på olika pubar där det konsumeras rikliga mängder öl.

Tillsammans har paret tre utställningskatter som är värda dyra pengar. De äger dessutom en bil tillsammans. Angelica nämner också att hon ärvt några värdefulla smycken från sin farmor. När Angelica surfade runt på nätet råkade hon av misstag komma in på "familjerätt i dag-och i morgon där det varnas för de rättsliga verkningar som kan uppstå när man som ett par bor tillsammans. Om det tar slut "finns det risk för att man blir lottlös" beskrivs det. Angelica vill undvika detta men vill fortfarande ha ett

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline!

Din fråga har karaktär av skoluppgift och Lawline har som policy att inte besvara skolfrågor. Återkom gärna om det förhåller sig på annat sätt.

Filip BraunRådgivare