Sambo vill ha tillbaka egendom som sambon lagt på min hund

Min sambo sedan flera år kräver mig på pengar som han har lagt på min hund som jag hade när vi blev tillsammans, i vissa perioder tjänade han bättre och jag har varit barnledig. Någon form av avtal har ej funnits. Nu när förhållandet knakar vill han ha kompensation för allt han lagt ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Det finns inga regler som säger att en sambo som har gett egendom till en annan sambo ska få dem tillbaka. Att din sambo har lagt spenderat pengar på din hund kan inte anses vara något annat än en gåva till dig som sambon knappast kan kräva att få åter.

Jag hoppas det här svarade på din fråga, om inte tveka inte att lämna en kommentar med en följdfråga så ska jag göra mitt bästa att besvara den.

Mikael JonassonRådgivare