Sambo vägrar flytta ut

Min son har ett förhållande som han vill avsluta hans tjej har fått nyckel till hans bostad (bostadsrätt) hon vägrar att flytta, hon står inte skriven där utan har egen bostad, men hon hävdar att i och med att hon har fått nyckel kan han inte "kasta" ut henne.

Lawline svarar

Hej,

Tack för din fråga.

Om din son hade bostadsrätten innan han inledde förhållandet med flickvännen och hon vägrar att flytta kan din son vända sig till kronofogdemyndigheten för att hjälpa med avhysningen.

Det bör dock påpekas att flickvännen, sambon, kan överta bostadsrätten om hon ansöker om det, behöver bostaden bäst och det dessutom anses vara skäligt (se 22 § Sambolagen). Detta kan bli aktuellt om de hade barn tillsammans.

Med vänlig hälsning,

Farhad NiroumandRådgivare