Sambo vägrar flytta

Hej jag lever med min sambo och 2 gemensamma barn han har fast jobb och jag timanställd jag har valt separera men han vägra flytta härifrån det är jag och min mamma som står på hyreskontraktet. Hur kan jag göra för att få han att flytta?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Vem som har rätt att bo kvar i lägenheten när ett samboförhållande upphör beror på när och vem det var som skaffade lägenheten. Om du skaffat hyreslägenheten innan ni blev sambor utgör lägenheten inte samboegendom, se 3 § sambolagen, och då har inte din sambo rätt att bo kvar där mot din vilja. I ett sådant fall kan du vända dig till Kronofogdemyndigheten och begära hjälp med avhysning av honom.

Om ni skaffat lägenheten under ert samboförhållande, eller i åtanke att ni ska bo där tillsammans, räknas bostaden som samboegendom, oavsett vem som står på hyreskontraktet. När en lägenhet är samboegendom har båda samborna lika rätt till lägenheten. Vem som har bäst rätt till lägenheten avgörs vid en bodelning enligt 22 § sambolagen, och då brukar den sambo som bor tillsammans med gemensamma barn anses ha bäst rätt till bostaden. Om ni inte har gjort en bodelning så bör ni göra det. Juridiskt sett upphör ni inte att vara sambos bara för att ni slutar vara intima med varandra eller uttalar att ni har gjort slut, utan ett samboförhållande upphävs av att någon gifter sig, den ene dör eller ni flyttar isär, se 2 § sambolagen. Nu vägrar din sambo flytta, men att ansöka om bodelning är ett sätt att manifestera att det har upphört ändå. Om din sambo vägrar medverka till en bodelning så kan du ansöka hos tingsrätten där ni bor om att de ska utse en bodelningsförrättare som sköter bodelningen och upprättar en bouppteckning.

Om bostaden är samboegendom och du i bodelningen anses ha bäst rätt till bostaden enligt 22 § sambolagen kan du efter det vända dig till Kronofogdemyndigheten för hjälp med avhysning. Observera att om lägenheten är samboegendom har du ingen rätt att säga upp den mot hans vilja så länge den betraktas som just samboegendom, se 23 § SamboL.

Hoppas det var svar på din fråga!

Sambolagen hittar du https://lagen.nu/2003:376.

Vänligen,

Linda DavidssonRådgivare