Sambo och gemensamma barns rätt till arv

Min dotter och hennes sambo har ett inbördes testamente som säger att dom ska ärva varandra. Dom har tre barn.

Vi har gett vår dotter gåvobrev som påvisar en summa pengar som hon fått som enskild egendom. Om hon går bort så ärver väl barnen den delen vad jag förstår? Är dom pengarna inte tillgängliga för hennes sambo alls?

Går det att ge honom någon rätt med tanke på att han kan bli strandsatt ekonomiskt?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Har en sambo rätt till arv?

Din fråga aktualiserar sambolagen. Utgångspunkten är att sambor inte ärver varandra, 2 kap. ÄB, såvida de inte tecknat ett testamente. När ena sambon dör kan den efterlevande sambon begära bodelning enligt , och 18§ sambolagen. Begäran om bodelning ska framställas inom ett år från dödsfallet 8 § sambolagen. Endast bohag och bostad som de införskaffat för gemensamt bruk räknas som samboegendom enligt 3§ sambolagen. Gåvobrev som en sambo fått från annan än den andra sambon med villkor att det ska vara mottagarens enskilda är inte samboegendom, 4 § punkt 1. sambolagen. Gåvobrevet ingår därför inte i en eventuell bodelning, såvida det inte finns ett testamente som anger annat.

Gemensamma barns rätt till arv?

Bröstarvingar (gemensamma barn) har ett laglottskydd. Med laglott menas hälften av andelen av arvet (arvslotten) som enligt lag tillkommer bröstarvingen enligt 7 kap. 1§ ÄB. Om ett testamente kränker bröstarvingarnas laglott kan bröstarvingarna begära jämkning av testamentet för att utfå laglotten inom sex månader från att de har delgivits testamentet, 7 kap. 3 § ÄB. Det innebär att en sambo inte kan testamentera bort sina bröstarvingars laglott, den del av arvet som de enligt lag har rätt till. I övrigt bör samborna kunna skriva ett inbördes testamente om fördelning av tillgångar och egendom så länge det inte kränker barnens laglott.

Vänliga hälsningar,
Linnéa LingemarkRådgivare