Sambo nekas tillträde till bostad, rätt till sina tillhörigheter

Jag har en kompis som har ett gemensamt hus med sin sambo nu ska dom gå ifrån varandra och hon nekar honom tillträde till deras gemensamma bostad han får inte ens komma in och hämta kläder. Hur ska han gå till väga och får hon ens neka honom tillträde till bostaden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tänker dela upp svaret enligt dina två delfrågor:

1. Har din kompis tillträde till huset, eller kan sambon neka honom tillträde?

2. Hur kan personen ifråga gå till väga för att få sina saker?

Angående tillträde till huset

Om det är deras gemensamma bostad har din kompis tillträde. Om det däremot inte längre skulle vara deras gemensamma bostad och din kompis flyttat ut, kan den före detta sambon neka honom tillträde. Om din kompis då går in utan lov gör han sig skyldig till hemfridsbrott (4 kap 6§ brottsbalken).

Hur kan man gå till väga för att få sina saker?

Din kompis har givetvis rätt till de saker som är hans. Enklast är att han får dem i samförstånd med sin före detta sambo. Om det alternativet inte finns, går det att vända sig till Kronofogdemyndigheten och ansöka om handräckning. Se mer här.

Hoppas du känner att du har fått svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Anna JohannessonRådgivare