Sambo kan inte stå som medlåntagare - hur gör vi?

Hej,

jag och min sambo har hittat nytt drömboende vi vill ta lån för. Då jag för tillfället är student och endast har studiemedel godkänns jag inte alternativt att vi får ett sämre erbjudande av banken om jag står med som medlåntagare.

Tanken är därför att min sambo ensamt står på lånet. Vi vill istället upprätta ett avtal om att jag är skyldig min sambo hälften av lånet och att jag är förpliktigad att gå in som medlåntagare så fort jag avslutat mina studier och har en inkomst som banken accepterar.

Kan detta låta sig göras och är det lika säkert för min sambo som om jag stått som medlåntagare?

Lawline svarar

Hej! Först och främst, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Avtal mellan dig och sambon - hur gör man på bästa sätt?

Ni kan absolut ingå ett avtal som stipulerar att du är skyldig din sambo hälften av lånesumman. Detta görs enklast genom ett så kallat skuldebrev (se skuldebrevslagen). I skuldebrevet skriver ni hur mycket du är skyldig din sambo och när och hur lånet ska betalas tillbaka, till exempel genom en klumpsumma eller delbetalning. Skuldebrevet kan ni upprätta med hjälp av Lawlines egna avtalsrobot här.

Hur blir det ekonomiska skyddet för din sambo?

I det fall att du hade stått som medlåntagare tillsammans med din sambo skulle ni båda ha varit solidariskt återbetalningsskyldiga till lånet. Det innebär att banken skulle kunna kräva er båda på återbetalning av lånet. Om din sambo står som ensam låntagare kan inte banken kräva dig på återbetalning. Däremot kan din sambo göra det, vilket i så fall säkrar sambons ekonomi. Observera att det anförda förutsätter att ett juridiskt korrekt skuldebrev har upprättats.

Hoppas att du har fått svar på din fråga, annars är du varmt välkommen att vända dig till Lawline igen.

Lycka till!

Med vänlig hälsning,

Sabrina CuranRådgivare