Sambo har inte vårdnadsansvar

Om man blir sambo med en kvinna som har barn och hon och pappan har delad vårdnad , bor varannan vecka hos mamma och varannan hos pappa , räknas även då sambon som förälder och har samma skyldigheter gentemot hennes barn?

Kan förskolor begära att sambon skall lämna och hämta på förskolan eller har hon rätt att bestämma att det är hon som sköter det eftersom dom har två biologiska föräldrar som sköter det redan?!

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

jag förstår din fråga som att du vill veta om vårdnadsansvar för din sambos barn kan läggas på dig, som inte är biologisk förälder till barnet. Jag kommer att utgå från Föräldrabalken (FB) i mitt svar nedan.

Lagen anger - 6 kap 3 § 1 st föräldrabalken (FB). Den säger att om ett barns föräldrar inte är gifta får modern ensam vårdnaden vid födelsen. Även fadern kan dock få vårdnaden tex genom en anmälan till skatteverket.

Vad innebär detta för dig? - Detta innebär för din del modern får i regel ensamt vårdnadsansvar, medan pappan har rätt att ansöka om detta om man inte har varit gifta. Sambo som inte är biologisk förälder kan endast överta vårdnadsansvar över barn genom adoption. Du kan därför inte åläggas vårdnaden om barnet utifrån ett juridiskt perspektiv (du kan nog självklart anmäla dig till att hämta barnen på dagis osv om du själv vill, men finns som sagt inget juridiskt tvång att du ska ta hand om barnet eller har vårdnadsansvar).

Hoppas att detta var svar på din fråga!

Oscar RudénRådgivare