FrågaFAMILJERÄTTBarnrätt01/12/2015

Samarbetssvårigheter kring barns boende

Hej.

Jag är en ensamstående pappa med delad vårdnad över min son.

Nu är de så att vi har honom lite olika under veckorna, lite hoppigt känns de som. Har försökt pratat med sonens mamma om varannan vecka men hon säger att de blir för jobbigt och går ej med på varannan vecka som skulle vara de bästa för våran son... Hur kan jag agera då mamman inte vill samarbetar??

Lawline svarar

Hej,

Tack för att DU vänder Dig till oss på Lawline med Din fråga.

Om Ni har svårt att komma överens kring vilka dagar och perioder barnet ska bo hos Dig respektive hos mamman så kan Ni ta kontakt med den kommun Ni bor i. Där kan Ni, ofta av en avdelning kallad Familjerätten, få hjälp genom att bli erbjudna samarbetssamtal under ledning av en tjänsteman vid kommunen. Då får Ni möjlighet att prata igenom saken och försöka komma överens så att Ni kan nå en lösning som är till barnets bästa. Om Ni når en överenskommelse kan Ni också skriftligen uttrycka denna i ett avtal. Avtalet är giltigt om det är skriftligt och godkänt av socialnämnden. Detta framgår av 6 kap 14 a § föräldrabalken (1949:381), se här.

Jag hoppas att Du har fått svar på Din fråga.

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare