Samäger ett hus och har stått för alla förvaltningskostnader, kan man kräva pengar av andra delägare?

Min farbror som äger en sommarstuga tillsammans med mig. (Ärvd efter min far) Har inte betalat en krona i underhåll och andra kostnader som rör stugan. Ex, arrende, försäkring, fastighetsskatt, reparationer och underhåll. Min Far har varit väldigt noga att dokumentera och sparat kvittonen som han har betalat. Under en 40års tid. Summan är uppe i 300k som farbror är skyldig dödsboet.

Kan jag som dödsboägare driva in pengarna rättsligt i en rättegång?

Han säger att han ska betala, men det har gått 6 månader nu och inga pengar syns till. Pengar har han, så där är det inga problem.

Tack på förhand//Peter Fernlund

Lawline svarar

Hejsan!

Vid samäganderätt så blir samäganderättslagen aktuell. I 15§ samma lag stadgas det att kostnaden för förvaltningen ska delas i relation till sin egen lott, om du äger hälften ska du således stå för hälften av förvaltningskostnaderna. Vad händer i sådana fall när en person står för större andelen av kostnaderna än vad dennes andel egentligen utgör? Lagen reglerar inte en sådan eventuell händelse utan detta händelseförlopp regleras istället i praxis. I fallet NJA 2016 s.1057, uttalar högsta domstolen sig om denna eventuella händelse, de säger:

"Om vid samägd egendom en av två delägare med den andres samtycke med egna medel genomför en förkovringsåtgärd, får - i linje med 15 § samäganderättslagen - utgångspunkten anses vara att kostnaden ska fördelas i proportion till andelarna. Det får alltså presumeras att kostnaden för en åtgärd som någon delägare med övrigas samtycke vidtar för förvaltning eller förbättring av samägd egendom ska delas mellan ägarna i förhållande till deras andelar. För att presumtionen ska motbevisas torde en delägare som motsätter sig att svara ha att visa att det är fråga om en gåva eller att det har överenskommits, eller får anses vara underförstått, att ingen kostnadsfördelning ska ske."

Det innebär att det finns en presumtion när en delägare bekostar sig över sin proportion av sin lott har denne delägaren en fordran på den andra. Fordringen utgör det överskott som delägaren har betalat. I ditt fall är det således 50% av förvaltningskostnaderna, hälften av 300 000kr.

Jag hoppas jag har vart till hjälp.

Med vänliga hälsningar, Binh Tran och Lawline.

Binh TranRådgivare