Samägd segelbåt har sålts, har alla delägarna rätt till pengar?

Hej,

Maken har sålt vår gemensamt ägande 50/50 segelbåt.

Jag har fått noll ekonomisk del i försäljningen, är det rätt?

Mvh

Lawline svarar

Hej och välkommen till Lawline med din fråga!

Det framgår inte av din fråga om ni har avtalat bort samäganderättslagen, så jag utgår ifrån att ni inte har gjort det och då gäller denna lag i erat fall. Om ni har avtalat bort denna lag så är det erat avtal som gäller och inte lagen.

I och med att ni samäger segelbåten tillsammans är det Samäganderättslagen som blir tillämplig. I 1 § nämns att om det finns två eller flera samägare till en lös sak, tillkommer varje ägare en lott. I erat fall är din lott 50 % och maken har dem resterande 50 % som lott.

I 2 § står det att det krävs samtliga ägares samtycke för vidtagande av åtgärd, d.v.s. att en försäljning av en hel segelbåt i erat fall kräver alla ägares samtycke. Dock får en ägare sälja sin lott till någon annan utan resterande ägares samtycke, men som sagt bara den andelen och inte hela objektet. Alltså kan inte ena ägaren i ditt fall sälja/byta segelbåten utan ditt samtycke.

Om nu ena ägaren skulle sälja/byta hela segelbåten mot något annat utan ditt samtycke, kan det räknas som ett brott enligt 8 kap 1§ i Brottsbalken vid namn stöld.

Sammanfattningsvis krävs alla delägares samtycken om den ena ägaren vill förfoga genom att exempelvis sälja eller byta det samägda objektet. Det innebär att om ni nu varit överens om att sälja den, så ska du ha 50% av det priset som segelbåten såldes för.

Återkom gärna om du har ytterligare funderingar!

Med vänlig hälsning,

natasha.fathifard@lawline.se

Natasha FathifardRådgivare