Samägd fastighet- solidariskt betalningsansvar

Skild sen 4 år tillbaka, har en fastighet fortfarande som vi äger hälften var. Får ej sålt fastigheten. Om man säljer den med förlust. Hälften var då i förlust. Han är omgift och är ej grön. Alltså får han ej något nytt lån för att betala förlust på skulden. Vad gäller? Blir det jag då som får ta hela förlust skulden?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Solidariskt betalningsansvar

Jag tolkar din fråga som att ni har ett lån på fastigheten och att försäljningspriset inte kommer täcka lånet på fastigheten. Betalningsansvaret för lånet beror på vem som åtagit sig skulden, dvs. vem är det som står som låntagare på lånet? Då ni äger fastigheten gemensamt utgår jag också från att ni båda står som lånetagare på lånet vilket innebär att ni svarar för skulden gemensamt om fastigheten säljs för ett pris som inte täcker lånet. När flera är ansvariga för samma skuld föreligger ett solidariskt betalningsansvar om inget annat har avtalats vilket betyder att borgenären kan vända sig till vem han vill för betalning, (2 § skuldebrevslagen). Borgenären har därmed rätt att kräva dig på betalning för den del av skulden som din fd make svarar för.

Regressansvar

Trots att du kan komma att krävas på betalning för din fd. makes skuldansvar för den samägda fastigheten föreligger ett regressansvar. Det betyder att du har en återkravsrätt på din fd make och kan kräva denne på betalning för den del av skulden som din fd. make egentligen svarade för men som du fick betala efter krav av borgenären.

Sammanfattning

Det kan bli så att du får betala hela skuldförlusten men i och med att fastigheten är samägd svarar ni också för skulden gemensamt och du kan därmed kräva din fd. make på betalning för hans del av skulden.

Hoppas du fick svar på din fråga! Hör gärna av dig till Lawline igen om det är något mer du undrar över!

Vänligen

Isabella ArsovRådgivare