Samägare till hund

Hej!

Jag och mitt ex köpte en hund ihop och sen när vi gick isär så har hunden bott hos mig, det blir nu ca 3 år.

Jag står på hennes försäkring och har tagit alla veterinärbesök själv, har hennes valpbesiktning osv.

Hon stod registrerad på mitt ex hos Jordbruksverket men det har jag nu ändrat då hon efter flera år vill ha hunden detta trots att hon inte har haft henne på flera år.

Har hon någon laglig rätt till hunden efter separationen? Hon påstår att jag måste köpa ut henne?

Mvh Sissela

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

På ett sätt är det positivt att hon eventuellt vill att du ska köpa ut henne. Det blir en aning knivigare att komma överens om vem som har bäst rätt till hunden rent juridiskt eftersom det handlar om ett levande djur. Det hade varit lättare att sälja en samägd bil så att säga. Dock står det klart i din favör att äganderätten hos jordbruksverket står på dig. Den som gör det antas nämligen som regel vara rätt ägare.

Eftersom ni köpt lös egendom tillsammans så blir lag om samäganderätt SamL tillämplig och enligt 1 § så äger båda parter lika delar om inget annat förhållande kan visas och den som hävdar att den också är samägare har att bevisa att det är på det viset.

Så, som regel är du skyldig att utge en summa, eller en lott, i den egendomen ni köpte tillsammans. Däremot inte sagt att detta ska baseras på inköpssumman utan snarare dagsvärdet på hunden beroende på värdeökning eller minskning. Det kan också tänkas att de utgifter som du haft i och med veterinärbesök, besiktningar och försäkringar överensstämmer med SamL 2 §, alltså att du vidtagit åtgärder för att godsets värde (alltså hunden) inte ska minska eller förstöras. Dessa kostnader ska båda delägare stå för.

Om jag var du skulle jag fundera över ungefär hur mycket hunden skulle kunna säljas för i dagsläget, lägga ihop alla de kostnader som ditt ex inte varit med och betalat och sedan ge ett kostnadsförslag för utköp av hennes andel därefter, om något alls blir kvar alltså..

Hoppas du fått svar på din fråga!

Lycka till och klappa vovven från oss!

AnnaSara JariusRådgivare