Samäganderättsavtal för fordon

Har köpt en fyrhjuling och vi är 4 stycken ägare,hur skriver vi ett kontrakt imellan oss?

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Ska fyrhjulingen ägas tillsammans är det bra att upprätta ett samäganderättsavtal. Det som inte regleras i ett sådant avtal regleras annars av samäganderättslagen.

För samäganderättsavtal finns inga egentliga krav för att avtalet ska vara giltigt. Ur bevishänseende skulle jag dock rekommendera ett skriftligt avtal där samtliga delägare undertecknar det som ni genom avtalet kommer överens om. Avtalet borde rimligtvis innehålla era personuppgifter, fordonets registreringsnummer, årsnummer, modell, era respektive andelar och slutligen era underskrifter med datum.

Tänk även igenom noga vad ni vill reglera genom avtalet så som underhållskostnader, förvaring, användning etcetera. Att äga saker tillsammans kan lätt ge upphov till konflikter varför det är viktigt att samäganderättsavtalet är upprättat på ett tillfredställande sätt.

Hoppas att din fråga blev besvarad på det sätt som önskades!

Hälsningar,

My ÖhmanRådgivare