FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt28/05/2014

Samäganderätt - tvångsförsäljning

Om fyra personer äger en sommarbostad och tre vill sälja, men en inte vill. Finns det några regler för detta.

Lawline svarar

Hej! Ja, regler om detta finns. Jag nämner den reglering som jag snabbast kan komma att tänka på rörande när man kan se till att fastigheten säljs trots att alla delägare inte vill.

Enligt 6 § Samäganderättslagen kan delägare till en fastighet begära att fastigheten utbjuds till offentlig auktion. Detta innebär att de tre som vill sälja kan se till att en tvångsförsäljning av fastigheten sker.

Hoppas jag besvarade din fråga.

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare