Samäganderätt till hund som köps gemensamt

HJÄLP, han tog vår valp!

Min sambo och jag fick hem vår ljuvligt efterlängtade valp i måndags som vi beslutat att köpa gemensamt för 9 veckor sedan. Under veckan har vi bråkat och jag yttrade att det kanske var bäst att vi försöker bo isär istället efter sommaren. Han väljer då att lämna mig promt utan att prata och vår gemensamma bostadsrätt och tar valpen med sig.

Sedan tre dagar tillbaka vet jag inte var valpen är eller om eller när han tänker komma hit, bara att han inte vill se mig innan bodelningen är klar. Han står på köpekontraktet tyvärr, men jag hos ssk registret.

Jag har under processen haft hand om alla papper inklusive stamtavla, har haft hela kontakten med uppfödaren samt står på försäkringen och gjort betalningen.

Har han rätt att göra så här? Både han och alla i hans närhet jobbar heltid och tanken var att jag skulle "offra" mig hela sommaren och ta hand om valpen med min andra vovve eftersom jag annars pluggar. Saknar vår älskling så mitt hjärta gör ont..

Tack!

Lawline svarar

Hej!

Hoppas det här svaret inte dröjt för länge och fortfarande är till hjälp.

En hund räknas i lagens mening som lös egendom, men kan inte utgöra samboegendom då endast bostad och bohag innefattas (3 § sambolag). Det innebär att endast ex möbler och själva bostaden ska ingå i bodelningen.

Vem äger valpen?
Istället regleras ägandet av valpen i lagen om samäganderättslagen (SamägL). Eftersom din sambo står på kontraktet är han som huvudregel att ses som ägare till valpen. Utifrån det du beskriver har ni dock skaffat valpen tillsammans, med avsikt att äga den gemensamt. Jag utgår också från att ni båda har betalat för valpen. Ni kan därför anses vara samägare till valpen även om bara han står på kontraktet.

Det innebär att ni äger valpen hälften var (1 § SamägL). Med det följer att ni måste komma överens om hur ni ska göra med valpen, exempelvis turas om att ta hand om den eller att en av er helt och hållet ansvarar och att en av er alltså köps ut från ägandet.

Vad kan du göra?
Om din sambo inte vill lyssna kan du vända dig till domstol som kan pröva äganderättsfrågan. Utifrån det du beskriver verkar du ha varit mycket delaktig i köpet och du borde därför inte ha några problem i att bevisa din del av ägarskapet.

Du skickar då in en stämningsansökan där du vill fastställa din äganderätt till valpen, se länk nedan:

http://www.domstol.se/Tvist/Stamningsansokan/

Jag önskar dig lycka till i att få tillbaka din valp och hoppas svaret var till hjälp!

Sara HillRådgivare