Samäganderätt av hus

hej,

Jag ager ett hus gemensamt med minna 2 1/2 systrar, vara gemensamma far gav det till oss i borjan pa 2000, han fick bo dar gratis. Han dog forra sommaren och sen dess har jag velat salja huset, 1/2 systrarna vagrar, och aven vagrar att ge mej en nyckel till huset. dom har hyrt ut huset i flera omgangar utan mit medgivande, Jag har ingen anning om vad som hander med pengarna.

Eftersom dom ar skyldiga mej pengar fran forsaljning av en lagenhet vill jag inte forcera en forsaljning av huset, men jag skulle vilja ha till gang till huset likadant som dom har.

Vad for rattigheter har jag?

MVH

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vad som gäller när du och dina systrar äger någonting gemensamt regleras i samäganderättslagen. Lagen är främst till för att lösa vissa typer av konflikter.

Samäganderättslagen är dispositiv vilket innebär att den gäller så länge du och dina systrar inte kommit överens om något annat eller om det framgick annat när ni fick huset av er far. Jag kommer nedan utgå från att huset är fast egendom. Enligt 1 § samäganderättslagen så har ni tre en lott var i fastigheten och alla era lotter är lika stora. Det innebär att ni som utgångspunkt har en tredjedels andel av fastigheten var.

Vad gäller att de inte ger dig nyckel till huset så finns det ingen exakt rättslig lösning på problemet. Ingen av de lösningar som lagen erbjuder när samägare inte kan komma överens gör att du får tillgång till huset på samma sätt som dem utan. Om ni inte kan komma överens om hur huset ska nyttjas eller förvaltas kan du antingen ansöka om att rätten ska förordna en god man som omhändertar huset, enligt 3 § samäganderättslagen. Ett alternativ, om ni inte avtalat om att så inte får ske, är att kan du ansöka hos rätten om att hela huset ska utbjudas till försäljning på offentlig auktion, enligt 6 § samäganderättslagen. Om du inte vill göra något av detta får du prata med dina halvsystrar och se om ni kan lösa konflikten så att alla blir nöjda. Utgångspunkten är att ni äger "lika stora delar" av fastigheten var, att ni har lika stora anspråk på fastigheten alla tre. Det är dock ni som måste komma överens om vad detta ska betyda för er när ni vill nyttja huset. Kanske är en lösningar att ni delar upp helger/veckor så ni får lika mycket tid att vara i huset var?

Vad gäller att de hyr ut huset utan ditt samtycke så krävs samtliga delägares samtycke för att förfoga över huset i dess helhet t ex genom att hyra ut det enligt 2 § samäganderättslagen. Dina systrar får därför inte göra det utan ditt medgivande vilket du kan påpeka för dem. Eftersom en tredjedel av huset är ditt torde du ha rätt till en tredjedel av avkastningen de fått in vid uthyrning som redan skett.

Du har såldes lika stor rätt till huset som dina systrar har, om ni inte har kommit överens om annat eller att annat framgick när ni fick huset av er far. De får inte utan ditt medgivande hyra ur huset. Om du inte kan komma överens med dem kan du framtvinga en försäljning eller ansöka om att en god man ska förvalta huset. Det bästa kanske dock är att försöka kontakta dina systrar och förklara vad som gäller vid samäganderätt av huset.

Hoppas det var lite vägledning!

Vänliga hälsningar,

Hanna RappmannRådgivare