Samägandeavtal - fastighet

Hej!

Jag och min sambo (ej gifta) köpte och flyttade in i hus med vår gemensamma dotter för tio år sedan.

Vi har bestämt oss för att fortsätta förhållandet men bli särbos.

Hon kommer flytta till en hyreslägenhet och jag bo kvar i huset.

Då vi inte vet vad som kommer hända i framtiden om det eventuellt blir en separation och för att separera våra ekonomier har vi en plan på att skriva över hela lånet på huset på mig. Samtidigt skriva ett avtal att vi båda ska dela på eventuell framtida vinst vid eventuell försäljning av huset som vi båda ska godkänna innan så eventuellt sker. Så hon inte skulle bli lottlös bara för att hon skriver sig på annan adress.

Lite bråttom då nya amorteringsregler börjar gälla snart och vi skulle vilja få det gjort innan det börjar gälla.

Enligt banken har jag råd att ta över huset...

Är det möjligt att skriva ett sådant avtal?

Banken var måna om att vi skriver något men osäkra på om det var juridiskt möjligt innan min sambo har flyttat och skrivit sig på ny adress.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du har valt att vända dig till oss på Lawline med din fråga samt stort tack för att du använd dig av en av våra Expresstjänster!

Det går absolut bra att skriva ett sådant samägandeavtal. Samägande av egendom regleras i lagen om samäganderätt. Den lagen är dispositiv vilket innebär att ni kan avtala bort lagen genom ett inbördes avtal. I den mån ni inte avtalar bort lagen gäller Samäganderättslagen.

Det finns inte några formkrav på ett sådant avtal, men ett skriftligt avtal är alltid att rekommendera. Det avtalet ni önskar att skriva är ett s.k. civilrättsligt avtal. Det är viktigt att avtalet är tydligt skrivet och att det framgår vad ni önskar att reglera. Alltså att ni önskar att din sambo/särbo har rätt till halva vinsten vid en försäljning och att hon måste godkänna en eventuell försäljning på förhand. Det är även viktigt att det framgår att en av er inte kan sälja er del av fastigheten till någon annan utan samtycke från den andra parten. Tydlighet är A och O för att slippa framtida tvister.

Vår byrå står mer än gärna till tjänst och hjälper er att utforma ett juridiskt korrekt avtal. Jag rekommenderar er absolut att ta hjälp vid upprättandet av avtalet så att det blir rätt skrivet och blir ett säkert avtal för er båda.

Hoppas du har fått svar på din fråga! Är det något du undrar över kring mitt svar är du varmt välkommen att kontakta mig på cornelia.najafi@lawline.se. Du når mig på samma mailadress om du önskar hjälp från vår byrå att upprätta samägandeavtalet, så hänvisar jag dig vidare.

Trevlig helg.

Mvh,

Cornelia NajafiRådgivare