FrågaFASTIGHETSRÄTTFastighet31/03/2016

Samägande och fastighetsavgift

Kan En stuga och skatt delas lika på tre barn. Var och en betala 1/3 av husskatten, (stugan betald)

Tack

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga.

Om jag förstått din fråga rätt undrar du om det är möjligt att en stuga (fastighet) ägs av tre personer tillsammans, och att var och en betalar 1/3 av fastighetsavgiften (det som förr kallades fastighetsskatt)?

Om frågan är rätt uppfattad så är svaret att det går alldeles utmärkt. Det går att vara flera ägare på en fastighet, och ägarandelen kan delas lika (så att man i ditt exempel äger 1/3 vardera) eller dels på valfritt sätt (att en äger 50% och de andra 25% vardera t ex).

Fastighetsavgift betalas utefter andel i fastigheten, så om man äger 1/3 av en fastighet så betalar man automatiskt 1/3 av fastighetsavgiften.

Hoppas att du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Alexandra

Lawline RådgivareRådgivare