Samägande av en fastighet, vad gäller när en person vill bli löst ur samägandet?

Hej vi ar fyra syskon som tillsamman ager en sommarstuga som vi arvt efter vara foraldrar . nu vill en av oss bli utlost ur huset . ar vi tre andra skyldiga att losa ut honom? vi ager en fjardedel var . tacksam for snart svar

Lawline svarar

Hejsan! Det är alltid kul när ni väljer att vända er till oss här på Lawline.
Jag ska besvara din fråga så gott jag kan.

När det gäller många ägare av samma fastighet så är ni "samägare". Samägande av fastighet regleras i samäganderättslagen.

När en person vill bli köpt ur ett samägande så finns det olika alternativ att gå till väga. Det lättaste vore självklart att ni väljer att lösa ut personen. I annat fall äger personen rätt att, utan övriga ägares samtycke, lägga ut fastigheten för försäljning, ett så kallat tvångsförsäljning enligt samäganderättslagen 6§, det fungerar som ett incitament till att alla ägare ska försöka komma till någon sorts överenskommelse.

Samäganderätt är avtalsfri, vilket betyder att ni kan skriva avtal om hur ni ska kunna lösa ut honom på bästa sätt, det kan vara en avbetalningsplan eller att det betalas genom byte eller kvittning, detta avtal bör vara skriftligt och alla ägare måste skriva på.

För att besvara din fråga på ett enkelt sätt så är ni skyldiga att lösa ut personen om ni inte avtalar om något annat, annars har personen rätt att tvångsförsälja fastigheten.

Behöver ni hjälp att skriva ett avtal så hänvisar jag er till en av våra jurister. Länken här.

Allt gott!

Binh TranRådgivare