Samägande av bostadsrätt utan att vara sambo

Hej, jag undrar hur sambolagen fungerar i mitt fall då jag men aldrig min sambo varit skriven på adressen där bostadsrätten ligger som vi haft sen 2007. Vi står båda på lånen men sambon har under våra 25 år tillsammans bott och varit skriven ute i Sthlms Skärgård. Han har bara övernattat i bostadsrätten när han ska vidare på arbete på fastlandet eller uträtta ärenden inne i stan.Vi har 2 gemensamma barn som jag uppfostrat själv, alltid haft separat separat ekonomi och ska nu gå isär. Min fråga är om halva bostaden och hälften av allt lösöre som jag köpt helt själv är till hälften hans?

Med vänlig hälsning

Sussie

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

För att omfattas av sambolagen krävs det att man är sambor enligt lagens mening. I 1 § stadgas det att med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har ett gemensamt hushåll. Att leva i en parrelation utgör således inte samboskap, såvida man inte bor tillsammans i ett gemensamt hushåll. Du skriver att du och din partner bor på separata adresser, därmed är ni inte sambor och samlagens bestämmelser blir inte tillämpliga för er del.

Eftersom sambolagen inte är tillämplig kommer inte reglerna om bodelning att aktualiseras. Istället kommer ni att omfattas av lagen om samäganderätt då ni båda två står på lånen för bostadsrätten. Enligt 1 § äger ni lika stor del av bostadsrätten, såvida inget annat är föreskrivet. Har ni tagit lika stora lån för bostaden har ni båda rätt till hälften av värdet av bostaden om ni exempelvis skulle sälja den.

Lösöret, bohaget, som du köpt för dina pengar är din egendom. Bohaget är inte införskaffat för gemensamt bruk och eftersom ni inte omfattas av sambolagen kan din partner inte heller göra anspråk på detta med stöd av bestämmelserna i denna lag.

Sammanfattningsvis blir inte sambolagens regler om bodelning aktuella eftersom ni inte utgör sambor enligt lagens definition. Ni är likväl gemensamma ägare till bostadsrätten då ni båda har tagit lån för den, enligt lagen om samäganderätt. Lösöret som du köpt är din egendom.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga! Undrar du något mer är du välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Desirée Wiberg HammarRådgivare