FrågaASSOCIATIONSRÄTTBolag03/01/2022

Säljarrevers

Förutsättning

En ägare till ett fåmansbolag vill låna ut pengar till en privatperson så att denna person kan köpa in sig i bolaget - därför att den nye ägarens kunskap önskas.

Kan köpet ske med en s.k. SÄLJARREVERS? Finns det något i lagen som förbjuder ett sådant förfarande vid köp av aktier i fåmansbolag?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När det gäller lån för att köpa in sig i bolag kan det finnas hinder. Det möjliga hindret i ert fall är förvärvslåneförbudet i aktiebolagslagen (2005:551), ABL, 21 kap 5 §. Där förbjuds att bolaget lånar pengar för förvärv i bolaget.

Det du beskriver är att ägaren lånar ut pengar till dig för att köpa in dig i bolaget. Det strider inte mot något förbud, om pengarna verkligen är ägarens. En viktig princip i aktiebolagsrätten är att ägares ekonomier är skilda från bolagets och vice versa. Det betyder att så länge pengarna är ägarens privata pengar, så får hen låna ut dem till vad den väljer.

Så länge pengarna är ägarens privata är alltså ert upplägg med en säljarrevers okej.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,
Vidar WicklundRådgivare