Säljarens möjlighet att rikta anspråk mot den tidigare ägaren vid dolt fel?

Jag och min fru ska sälja vårt hus och funderar lite kring dolda fel.

Vi har ägt huset i ett drygt år.

Om ett dolt fel skulle upptäckas, är det då troligt att vi skulle bli ansvariga för det eller är det mer troligt att den tidigare ägaren, som bott i huset sedan det byggdes -73, blir ansvarig för det? Som jag förstår det gäller ansvaret i 10 år oavsett hur många försäljningar som skett under tiden?

Vad skulle krävas för att vi resp. den tidigare ägaren skulle bli ansvariga?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med dina frågor!

Jag kommer att hänvisa till jordabalken, du hittar den här.

Köparen har rätt till avdrag och ersättning vid dolt fel

Anta att den som köper ert hus upptäcker ett dolt fel, då har han/hon rätt att få avdrag på priset eller häva köpet. Även ersättning till köparen kan bli aktuellt. (se 4 kap 19 § jordabalken)

Köparen kommer vända sig till er

I detta läge kommer köparen förmodligen att meddela felet till er och till exempel kräva prisavdrag. (se 4 kap 19a § jordabalken)

Har ni en dolda fel-försäkring kommer nog den att täcka felet, men ni kommer få betala en självrisk. Om ni inte har en sådan försäkring kommer ni antagligen själva få stå för att ersätta köparen.

Ni kan vända er till den ni köpte huset av om felet var dolt även vid ert köp

Om det dolda felet även hade kunnat anses vara ett dolt fel vid ert köp, kan ni vända er mot den ni köpte huset av. Ni kan till exempel kräva att er säljare står för självrisken eller det belopp ni ersatt er köpare med. Detta eftersom det ännu inte gått 10 år sedan ni tillträdde fastigheten och som du säger spelar det ingen roll att huset har sålts igen. (se 4 kap 19b § jordabalken)

Den tidigare ägaren blir inte ansvarig om felet inte var dolt då ni köpte huset. I detta fall kan ni inte kräva ersättning från säljaren, utan då är det ni som ansvarar för felet.

Hoppas du har fått svar på dina frågor, annars är du varmt välkommen att höra av dig igen!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare