Sälja muntliga skulder

Hej. Jag har en fråga. Om jag har en skuld till en privat person där det inte finns någon underskrift på att jag har lånat . Utan bara muntlig överenskommelse. Kan då personen jag är skyldig pengar sälja skulden till en annan person som tar över skulden? Är det lagligt?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Det är en juridisk princip att fordringar (rätten att få en utlångin återbetald) kan överlåtas utan den skuldsattes godkännande. Det finns vissa undantag men jag känner inte till något som skulle vara aktuellt i detta fall. Dock saknar utlånaren vissa skydd som tillkommer om det är en skriftlig skuld.

Det som utlånaren gjort är alltså lagligt och du är skyldig att betala till den nya personen. Om du redan betalat till den första personen behöver du dock inte betala igen.

Jag hoppas det svarar på din fråga. Du är varmt välkommen att ställa fler frågor till oss på Lawline!

Adam WinqvistRådgivare