FrågaFASTIGHETSRÄTTArrende04/09/2020

Sälja hus på ofri grund

Hej är angelägen få svar på detta? Snäll, vänligen, hjälp mig.

Har en stuga på arrende tomt. I avtalet står att stugan får upplåtas till annan gm arv till anhörig i rätt upp- eller nedstigande led utan fastighetsägarnas tillstånd. ** Nu har jag tyvärr inga barn, är 64 år**

Om överlåtelse sker gm ovan nämna arv skall arrerende kontraktet, utan att detta förnyas, gälla till arrendetidens utgång. (max 35 år har jag läst mig till). Sen står som sedvanligt om uppsägningstid osv.

1) Arv då tolkar jag det som att jag måste helt enkelt vara död (jag ler nu),

2) Min fråga är: Vill sälja min stuga (110 år gammal) som står på s k ofri grund=lös egendom. Får jag det?

Har fått ett bra bud av en intresserad köpare. Ställde frågan till arrendeägarna först. Fått ett sms där jag tolkar det som om de slår bakut, inte vill samarbeta & inte heller kan tänka sig bjuda över.

Säger att jag får flytta stugan, korkat uttalande tycker jag=omöjligt.

Finns inget i kontraktet som säger att jag inte får sälja den?

Vad gäller? Blir så orolig av detta kan inte sova bra på grund av denna jobbiga situation.

Med vänliga sommarhälsningar & varmt tack på förhand

Monika

Lawline svarar

Hej

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Om jag förstått dig rätt äger du huset som står på den mark du arrenderar. Du undrar om du kan sälja ditt hus och låta någon annan bo där utan markägarens godkännande.

Först måste vi beröra frågan om överlåtande av arrende. Reglerna skiljer sig beroende på vad för typ av arrende som det är fråga om. Alla arrenden regleras av Jordabalken (JB). Om det rör bostadsarrende, som jag antar att det gör i ditt fall, så är huvudregeln att man för att överlåta arrende måste ha markägarens godkännande (10 kap. 7 § JB). Om du erbjuder markägaren att lösa in arrendet, vilket du verkar ha gjort, så kan du efter att du fått nekande besked ändå överlåta arrendet om markägaren skäligen borde låta sig nöjas med den nya arrendatorn. Vägrar markägaren kan du gå till arrendenämnden.

I praktiken kan du alltså inte sälja huset om det ska stå kvar på arrendet, men du kan försöka få till en överlåtelse av hela arrendet via arrendenämnden.

För att du ska vara säker på vad som gäller just för dig råder jag dig att kontakta en jurist.

Hoppas du fick svar på din fråga.

Franck OlofssonRådgivare