Sälja fastighet till barn till underpris samt ge pengar till syskonen, slippa skatt?

Hej! Vi är 4 barn och våra föräldrar ska sälja sin bostadsrätt till ett av barnen och våra föräldrar ska bo kvar i Lägenheten. Lägenheten är värd 700.000 säljer för 600.000 och ger dom andra barnen var 100.000. Måste våra föräldrar betala skatt ? det blir inte så mycket över till dom själva. Mvh jonna.

Lawline svarar

Hej och tack för att du ställer din fråga till oss på Lawline.

Den lag som gäller för din fråga är Inkomstskattelagen. Den är dock ganska omfattande och jag kommer inte hänvisa särskilt mycket till paragraferna.

Om beskattning vid fastighetsförsäljning:
När man säljer en lägenhet så betalar man skatt på den kapitalvinst man gör. Skatten klassificeras till inkomstslaget "kapital" och kapital beskattas alltid med 30 %. När det gäller fastigheter som man säljer så beskattas dock bara 22/30 av kapitalvinsten. Därför säger man ofta att fastighetsskatten är 22 %.

Det belopp som man betalar skatt på är (försäljningspriset - inköpspriset - förbättringskostnader =) realisationsvinsten. I ert fall så innebär det att om lägenheten är inköpt för 300 000 kr och säljs för 600 000 kr så har de gjort en realisationsvinst på 300 000 kr. Den kommer beskattas med 66 000 kr.

Totalt har de då tjänat 234 000 kr på fastighetsförsäljningen. Att de sen väljer att ge bort pengar är tyvärr inget som skatteverket bryr sig om. Om det var möjligt att slippa skatt på det här viset så skulle ju ingen betala skatt någonsin.

Ett barn får mindre än de andra:
Det intressanta här är dock att den personen som köper lägenheten också "får" 100 000 kr. Det är dock inte sant. För i de 100 000 kr så finns det fortfarande kvar en latent skatteskuld. De 100 000 kronorna är ju inte beskattade och kommer därför beskattas först när lägenheten säljs av barnet som nu köper lägenheten. (Iallafall i teorin). Det här gör det hela klart mer komplicerat om det finns en vilja att sträva efter millimeterrättvisa.

I praktiken så förlorar alltså den som köper fastigheten på det här i jämförelse med de andra tre barnen. Hur mycket personen förlorar beror på fastighetens inköpspris då föräldrarna köpte den. Det är svårt för mig att beräkna eftersom jag inte har alla siffror tyvärr. Worst case scenario innebär att de 100 000 kr som personen "får" genom lägenheten skall beskattas med 22 000 kr. Då har det barnet egentligen bara fått 78 000 efter beskattning samtidigt som de andra får 100 000 kr.

Råd:
En enkel lösning är att föräldrarna säljer lägenheten till marknadspris, betalar skatten och sedan helt enkelt delar upp sin vinst på fyra lika stora delar.

En svårare lösning är att ni noga beräknar skattekonsekvenserna innan för att se hur stor belopp som barnet som köper fastigheten kan få i rabatt för att det skall bli rättvist. Rent spontant handlar det nog inte om supermycket pengar dock så det här alternativet kan kräva mer energi än vad ni egentligen bryr er om det.

Tyvärr finns det alltså inte möjlighet att undvika skatten om lägenheten skall säljas. Tyvärr har inte föräldrarna heller möjlighet att använda sig av uppskovsbelopp eftersom de inte köper en ny fastighet utan faktiskt bor kvar i sin gamla.

Det bästa alternativet för att undvika skatt i dagsläget skulle sannolikt vara att ni barn helt enkelt får 100 000 kr i värde i lägenheten. Dvs, varje barn får 1/7 av lägenheten samtidigt som ett barn får köpa resterande 3/7.
Det här är dock något som garanterat kommer medföra enorma problem om ni kommer i konflikt och därför rekommenderar jag verkligen inte det här alternativet även om det är det bästa sättet att skjuta upp beskattningen.

Hoppas detta gett viss klarhet i er situation även om jag inte kan ge er någon bra lösning.

Med vänliga hälsningar,

Jonas P. LindRådgivare