Sälja fastighet eller överlåta det som gåva?

Hej mina syskon säger att hänsyn ska tas till att jag slipper skatt när jag ger min del av samägd fastighet mot vederlag till dom som gåva. Jag förstår inte detta. Taxeringsvärdet är bara 50% värderingspriset. Jag hade ju tjänat på att sälja och betala skatt. Dom säger att dom får betala skatten när och om dom säljer. Men dom får ju mer än jag om dom säljer min del till värderingspris . Hur fungerar detta?

Lawline svarar

Hej tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsättningarna för att något ska anses som en gåva är att det sker utan vederlag. Det finns en gränsdragningen mellan gåva och försäljning. En gåva förutsätter att en överföring skett mellan en givare till en gåvotagare och att det föreligger ett benefikt syfte. Med benefikt menas utan vederlag. Om mottagaren genomfört en motprestation så kallas överlåtelsen för blandat fång eftersom det delvis innebär gåva och delvis innefattar ersättning. I och med att du i din fråga angivit "mot vederlag till dom som gåva" innebär att överlåtelsen blir ett så kallat blandat fång. Vid överlåtelser av fastighet tillämpas den så kallade huvudsaklighetsprincipen för att avgöra om överlåtelsen är att ses som gåva eller försäljning.

Huvudsaklighetsprincipen anger att hela överlåtelsen ska ses som en gåva om det finns någon gåvodel. Med gåvodel avses om fastighetens värde överstiger ersättningens värde. Bedömning görs utifrån en fastighets taxeringsvärde (RÅ 81 1:29). Om ersättningen är större än taxeringsvärdet utgör det en försäljning som ska beskattas. Men om ersättningen understiger taxeringsvärdet så är det att anses som en gåva.

Överlåtelse av gåva är ingen avyttring och medför inte kapitalvinstbeskattning av givaren. Det betyder att när du ger fastigheten i gåva eller mot ersättning understigande taxeringsvärde, så kommer din skattemässiga situation överföras på dina syskon (se 44 kap 21 § IL). Det innebär att vid dina systrars framtida försäljning av fastigheten kommer kapitalvinsten att omfatta värdestegringen som uppstått under såväl din innehavstid och dina systrarnas innehavstid av fastigheten. Detta är en beskattning enligt kontinuitetsprincipen. Med detta menas att kontinuiteten i beskattningen upprätthålls genom att beskattningen av kapitalvinsten övergår på gåvotagaren. Kontentan är att du inte kommer behöva betala någon skatt vid överlåtelse som gåva eller mot vederlag under taxeringsvärde. Huruvida det är bättre för dig att sälja fastigheten och betala skatt är svårt för mig att avgöra då jag inte vet hela din ekonomiska situationen.

Du är välkommen att ringa vår telefonrådgivning på 08-533 300 04

Hoppas du fick svar på din fråga

mvh

Therese AxénRådgivare