Sakrättsligt skydd vid köp av fast egendom

Hej!

Uppkomsten av sakrättsligt skydd för köp av fastighet uppstår ju genom avtalet.

Men vad är det rättsliga stödet, och hur bred är definitionen för "rättsligt stöd".

Lagstöd saknas vad jag vet, HD uttalar det bara som en vedertagen sanning men vad mer än avtalsprincipen är det rättsliga stödet?

Tacksam för svar!

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du ställer din fråga till Lawline.

Vad jag vet finns inte något lagstöd för att sakrättsligt skydd för fast egendom uppkommer genom avtalet, precis som du skriver.

HD har dock bekräftat att så är fallet, se till exempel NJA 2007 s 653, här (där principen även utsträcks till att gälla fastighetstillbehör). Alltså, det rättsliga stödet för att det är avtalsprincipen som gäller för att erhålla sakrättsligt skydd för fast egendom finns i HD:s praxis.

Hoppas detta gav svar på din fråga.

Med vänliga hälsningar

Lawline RådgivareRådgivare