Säga upp tidsbestämt hyresavtal för bostadsrätt

Hej,

Vi skall hyra ut vår bostadsrätt via en förmedling med enligt dem kontrakt som löper 1 år men följer hyreslagens 3 månaders uppsägningstid för hyresvärd och 1 månads uppsägningstid för hyresgästen.

Om vi skulle få sålt lägenheten under denna ettårsperiod - finns det då någonting som hindrar att vi säger upp lägenheten med tre månaders uppsägning?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I de fall en bostadsrätt hyrs ut i andra hand finns reglerna om privat uthyrning primärt i lagen om uthyrning av egen bostad (här). Dessa regler kompletteras av bestämmelserna i 12 kap. jordabalken (här).

Huvudregeln är att hyresavtal på bestämd tid upphör att gälla vid hyresperiodens slut. Avtalet kan emellertid ändå sägas upp i förtid (3 § 1 st. lagen om uthyrning av egen bostad här). En hyresvärd har alltid rätt att säga upp avtalet så att det slutar att gälla vid månadsskiftet tidigast tre månader från uppsägningen (3 § 2 st. lagen om uthyrning av egen bostad här). Ni kan alltså säga upp avtalet under hyresperioden om ni försäljer lägenheten under hyresperioden.

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare