Säga upp anställningsavtal

Mitt anställningsavtal löper ut 31/12-13. Jag har inte skrivit på något nytt avtal då jag inte är överens med arbetsgivaren gällande lönen. Nu påstår arbetsgivaren att jag har tre månaders uppsägningstid från den tjänsten from i dag. Den tidigare anställningen var ett projekt på två år. Projektet är förlängt med ett halvår. Därav skulle nytt anställningsavtal skrivas.

Lawline svarar

Hej och tack för din fråga!

Jag hoppas kunna hjälpa dig reda ut vad som gäller med din uppsägningstid, men är inte helt säker på att jag förstår hur dina olika avtal löper. Som jag tolkar det har du just nu en tidsbegränsad anställning på två år, med slutdatum den 31/12-13. Eftersom projektet du jobbar med har förlängts med ett halvår ska du sedan skriva ett nytt kontrakt, men är ännu inte överens med din arbetsgivare om lön och har därför inte skrivit på något nytt kontrakt. Rätta mig gärna i kommentarsfältet om jag har missförstått detta!

Enligt reglerna i lagen om anställningsskydd kan arbetstagaren inte avsluta en tidsbegränsad anställning i förtid om inte det egna anställningsavtalet eller det tillämpliga kollektivavtalet anger att denne kan det. Om kollektivavtal ska tillämpas på din anställning brukar detta framgå av kontraktet. Uppsägningstiden när den anställde säger upp sig är alltid en månad om inte längre tid framgår av avtalet.

Som jag har förstått det är det dock så att du inte har ingått något anställningsavtal om att arbeta efter den 31/12 än. Det finns visserligen inga formkrav för anställningsavtal, varför t.ex. även en muntlig överenskommelse mellan dig och din arbetsgivare om att du ska fortsätta att arbeta efter den 31/12 kan vara bindande för dig. Har du dock gjort klart att du inte är överens om villkoren och inte vill ta anställning med dessa bör du inte anses bunden och har heller ingen uppsägningstid (eftersom det inte finns något kontrakt för dig att säga upp dig från).

Hoppas att mitt svar har kunnat vara till hjälp, och återkom gärna med en kommentar annars!

Med vänlig hälsning,

Lawline RådgivareRådgivare