Ryktesspridning. Förtal?

Undrar om mamman får sprida ut rykten som pappa är misstänkt för, rykterna är tillämpat mot honom och deras gemensamma barn. Vad han har gjort mot barna, utredningen är inte klar ännu. Men jag som är farmor tycker det är jobbigt. Man ska ju kunna vistas ute och inte få rykten hela tiden som mamman sprider ut.

Lawline svarar

Hej och tack för att du valt att vända dig till Lawline!

Om modern sprider sådana rykten som är ägnat att skada pappan kan modern ha gjort sig skyldig till förtal enligt 5:1 brottsbalken. Ryktena behöver inte ha skadat pappan men de uppgifter som sprids måste vara av sådan art att de typiskt sett kan anses ha kunnat skada honom. Vidare måste de uppgifter modern sprida nå en inte allt för snäv krets.

Om ryktesspridningen är av allvarligare art, exempelvis på grund av att den fått stor spridning via internet eller andra medier, kan det vara fråga om grovt förtal enligt 5:2 brottsbalken.

Jag hoppas att mitt svar besvarar din fråga, om inte ber jag dig att återkomma med en kommentar såska jag försöka förtydliga alternativt utveckla. Trevlig sommar!

Mikael JonassonRådgivare