Ryktesspridning på skola

Hej! Lärare på mitt gymnasium lägger sig i mina fritids aktiviteter, där bland skytte på landslagsnivå. Dom sprider rykten om att jag inte har licens för mina vapen som jag tävlar med inom lärar kåren på skolan. Detta är inte första gången dom rent av jävlas med mig! Vad ska jag göra?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline!

Tråkigt att höra! Det är dock svårt för mig att säga exakt vad du kan göra i den här situationen. En bra utgångspunkt borde dock naturligtvis vara att försöka vända sig till i första hand lärarna eller rektorn och eventuellt även kommunen om detta skulle behövas för att få ryktesspridningen att upphöra. Ett rättsligt förfarande borde endast ses som ett sista alternativ.

Vad gäller just det juridiska kan det sägas att ryktesspridning i vissa fall kan vara att räkna som förtal, se Brottsbalken 5 kap 1 § som du hittar här: https://lagen.nu/1962:700#K5

Förtal innebär att gärningsmannen eller gärningsmännen pekar ut en person som kriminell, på annat sätt som klandervärd eller att de sprider uppgifter om offret i syfte att andra personer ska missakta offret. Exempel på sådana situationer är spridning av kränkande uppgifter och rykten. Det krävs att det är fråga om en uppgift och inte endast ett värdeomdöme. Med andra ord måste det vara tal om något mer konkret än bara en allmän beskrivning.

Det kvittar som utgångspunkt om uppgifterna är sanna eller inte, en person kan således dömas för förtal oavsett om ett rykte varit sant eller inte. I vissa fall är dock sanningshalten av betydelse, t.ex om någon vart skyldig att uttala sig eller om det av annan anledning har varit berättigat att lämna uppgift.

Jag hoppas att detta varit till viss hjälp för dig och hoppas att problemet blir löst!

Mvh

Petter WestergrenRådgivare