Rösta på årsmötet via länk?

Måste en medlem för att få rösta antingen

1) personligen närvara vid årsmötet eller

2) rösta genom fullmakt vid föreningens årsmöte?

Kan en medlem i en bostadsrättsförening beviljas av årsmötet att få rösta genom telefonkontakt eller videokonferens vid föreningens årsmöte?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga regleras i era stadgar men gissningsvis bör det inte finnas något som reglerar detta då det som utgångspunkt oftast krävs att man som du skriver själv närvarar vid mötet i fysisk person. Om inte du har möjlighet att närvara rekommenderar jag att du skriver en fullmakt. Den som har din fullmakt bör kunna meddela dig om vad som sker på årsmötet. Om det är någon speciell fråga som du vill påverka i med ditt svar rekommenderar jag att du meddelar den som får din fullmakt så din röst blir hörd på mötet. Den som har fullmakten får ju självklart deltaga även muntligt på mötet och framföra dina åsikter. De frågor som ska tas upp på mötet ska framgå av kallelsen så då kan du planera vad du vill svara i de olika frågorna.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Jesper KrögerRådgivare